علیرغم اینکه اداره در مقایسه با خانه واقعی ما از امتیازات کمتری برخوردار است، باید بپذیریم که خانه دوم ماست. منزل ما مملو از قاب عکسها، آثار هنری و مجموعه لوازمیست که همواره ایدهآلهایمان را در آنها میبینیم. اما در محیط کار بهترین ایدههای دکوراسیون فضای کاری در عکسهای روی دیوار و تعداد کمی از عکسهای خانوادگی کارمندان روی میز اداری آنها، خلاصه میشود.
فضای کاری مثبت، یک ضرورت
نیازی نیست که معمار باشید تا بفهمید اتاقک بسته طوسی رنگ در مقایسه فضایی با پنجره باز رو به فضای سبز موجب افول انرژی و شادی انسان خواهد شد. متاسفانه نمیتوان در همه ادارهها اتاقی با نور کافی، ترکیب رنگ انرژی بخش و فضای بزرگ یافت. اما حتی یک اتاق اداری خاکستری کوچک هم میتواند با چند ایده دکوراسیون اداری به محیطی مثبت تبدیل شود. با هم به بررسی چند ایده خواهیم پرداخت:
نور کافی، بهترین ایده برای دکوراسیون اداری

بدیهی است که سلامت انسان در گرو نور کافیست. بنابراین محرومیت کارمندان از این نعمت پیام خوبی به آنها نخواهد داد. میدانیم برای روشن کردن Power Print، همین نور میتواند مانع دیده شدن محتوای مورد بررسی باشد و در این زمان باید راه ورود نور را ببندیم.
اگر به تازگی در یک دفتر جدید استخدام شده و یا به دفتری نقل مکان نموده اید که نور کافی ندارد، چند لامپ با کیفیت بالا برای فضای دفتر خود تهیه نمایید، به طوری که با وجود کمبود نور مستقیم خورشید ، وضعیت نور را بهبود بخشیده و باعث افزایش راندمان کاری خود شوید.
دکوراسیون سبز

گیاهان به فضای اداری جان میدهند. وجودشان یادآور نیاز انکارناپذیر بشر به نور است. گیاهانی را انتخاب کنید، که به مراقبت کمتری نیاز دارند و در عوض شادابی و نشاط بیشتری را در محیط به ارمغان میآورند. مانند گیاهانی که نه نیاز به خاک دارند و نه نگهداری آنها زمان بر است.
دکوراسیون اتاق جلسه با تِم خاص

هیچ لذتی در ورود به اتاق جلسه با دکوراسیون قدیمی نیست. اما میتوان با دادن تمهایی به اتاق جلسه، تغییراتی نامحسوس اما مثبت ایجاد کرد:
- اگر شرکت شما در چند کشور مشغول به کار است، تصاویری از این کشورها را در اتاق قرار دهید. در چیدمان اتاق از این کشورها الهام بگیرید و محیط خود را صمیمی کنید.
- تم اصلی را محصولاتی قرار دهید که در مراحل اولیه ساخت هستند، یعنی ایده دکوراسیون را از خود محصولات بگیرید. برای مثال از طرحهای اولیه و عکسهایی از نمونههای اولیه محصولات در اتاق استفاده کنید.
- تمهایی بر اساس نام خود انتخاب کنید. اینگونه همواره در ذهن کارمندان خود باقی خواهید ماند.
ماموریت اداره در دکوراسیون

دلیل کاری که در حال حاضر انجام میدهید چیست؟ تیم منابع انسانی و تیم اجرایی میتوانند ماموریت شما را به بهترین شکل ممکن در نظر بگیرند، اما شاید بقیه نتوانند از صمیم قلب این ماموریت را درک کنند.
تاکید شما ایجاد آگاهی در مورد ماموریت است. ماموریت را قابل دیدن کنید. چگونه؟ یکی از راههای آن استفاده از نقاشی یا تصویری در فضای کاری یا حتی استفاده از آن بعنوان لقبی روی سربرگ یا استیکرها است.
استفاده از برند در ایدهپردازی دکوراسیون

هنگام ایدهپردازی میتوانید با ایده گرفتن از برند خود، فضای کار را مطابق با آن دکور کنید، یعنی در انتخاب رنگها، بافتها، عناصر و قطعات بیانیه از تیم برند خود کمک بگیرید.
از شرکت خود تجسم فیزیکی داشته باشید. اگر شرکت شما خود را بهعنوان یک مبتکر به حساب می آورد، اداره هم باید همانگونه به نظر برسد. برای مثال اگر رنگ اصلی برند شما آبی مایل به خاکستری است، رنگ را در پرده ها و آفتابگیرها نیز استفاده کنید. حتی میتوانید شعارها را در دکوراسیون با رنگ مناسب بکار ببرید.
حق انتخاب به کارمندان در انتخاب لوازم

اگر تمام کارمندان صندلی، خودکار یا کازیو مشابهی داشته باشند و حتی دیواری برای قرار دادن عکسهای خانوادگی نباشد، فضا برای کارمندان یکنواخت و تمایز میزها از یکدیگر سخت میشود.
به کارمندان حق انتخاب لوازم کاریشان را بدهید و شاهد تاثیر مثبت این عمل باشید.
مهمترین اتفاقات شرکت در دکوراسیون

تصویری از روز تاسیس شرکت، اولین مقاله مهمی که از شما چاپ شد و هر جایزهای که بردید را به دیوار نصب کنید. اگر تصویری از ماموریتها، نمایشگاهها و هر مراسم مشابهی بیرون از شرکت دارید، که کارمندان در آن حضور داشتند، آنها را در محلی از اداره قاب کنید. این کار صرفا برای نمایش پیشرفتهای شرکت نیست، بلکه نشانهای از پیشرفت شخصی آنها نیز هست.
ایجاد فضای خلاقانه با استفاده از میز و مبلمان

خودتان قضاوت کنید، که اگر فضای اداره شما پر از میز و صندلی باشد، کارمندان چه فکری میکنند؟
واضح است که با خود میگویند : “اینجا فقط باید کار کنیم”
به کارگیری فضایی با کاناپه، صندلی و میز جلومبلی، خلاقیت و تفکر تیمی را آسان میکند. با این کار تیم خود را تشویق به شناخت یکدیگر میکنید. بنابراین هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید، که کارمندان را مجبور به نشستن پای میزشان بکنید.
دکوراسیون تعاملی
بگذارید یک مثال بزنیم: ساعت ناهار بهترین زمان برای شروع صحبت و تبادل اطلاعات است. چقدر بهتر خواهد شد، که فضایی مناسب برای این تعامل ایجاد شود.
انعکاس رویاها در دکوراسیون

به خود مجالی برای خیالپردازی بدهید و تصور کنید تمام پول و زمان موجود در جهان دست شماست، تا آن را وقف فرهنگ شرکت خود کنید. بعد از خود این سوال را بپرسید: “فرهنگ رویایی شرکت چگونه است؟” ، ” آیا تعاملی است یا خلاقانه؟” ، یا اینکه “آیا کارمندانی هستند که خود را وقف هدفی مشترک کردهاند!”
فضای اداره باید منعکس کننده رویاهایتان باشد و هر اتاق کاری باید با اتاق و فضای دیگر متفاوت باشد.
منبع: dolly
مطالب مرتبط:
مبلمان اداری
نکات کلیدی خرید مبلمان اداری
میز اداری