جدیدترین استانداردهای طراحی اتاق کار

حتما برای شما هم پیش آمده است که وارد یک محیط اداری شده و از دیدن طراحی آن به وجد آمده باشید. در مقابل بسیاری از مراکز اداری نیز وجود دارند که با عدم رعایت نکات مهم در طراحی داخلی محیط اداری، محیطی نابسامان و غیر متعارف را ایجاد نموده‌اند. با یک بررسی کوتاه به راحتی می‌توان به اهمیت و ضرورت بهره برداری از یک طراحی داخلی اداری ایده آل و استاندارد، پی برد. اهمیت به کارگیری اصول و قواعد مهم در دکوراسیون اتاق کار ، سبب جلب توجه مدیران موفق و همچنین ارائه ی ایده‌های ناب و کاربردی و همچنین در نظر گرفتن استانداردهای بین المللی در این زمینه شده است. راستی از این استانداردها چه می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید در هر زمینه‌ای برای دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر، راهکارهای هوشمندانه‌ای تعبیه شده است. یکی از این راهکارها در هر زمینه، توجه به استانداردها و رعایت آنها بوده است. در طراحی و دیزاین اداری نیز توجه به استانداردهای در نظر گرفته شده بسیار مهم و ضروری بوده است. این نوع از استانداردها، پس از تحقیقات بسیار گسترده و همچنین با تکیه به دانش و تکنولوژی‌های مدرن، در نظر گرفته شده اند. از جمله استانداردهای بسیار مهم در این زمینه استاندارد بین المللی اچ اس ای (HSE) بوده است. آیا این استاندارد بین المللی و قواعد مهم آن را می‌شناسید؟

هدف از تعیین استاندارد برای طراحی اتاق کار چیست؟

بسیار پیش آمده است که وارد یک محیط اداری شده‌ایم و علاوه بر سردرگمی برای مراجعه به فرد مورد نظر، حس ناخوشایندی را نیز تجربه نموده‌ایم.  چه بسا که در محیط‌های اداری ناهماهنگ و غیر اصولی، کارمندان نیز دچار سختی و دردسر شده‌اند. لذا استانداردهای کاربردی و مفیدی در این زمینه در نظر گرفته شده‌اند که علاوه بر افزایش راندمان کاری کارکنان، رضایت مندی و خرسندی ارباب رجوع را نیز در بر داشته است. همواره یکی از مهمترین وظایف مراکز اداری، خدمات رسانی ایده‌آل به ارباب رجوع و همچنین کسب رضایت کارمندان بوده است. اما به طور کلی می‌توان گفت هدف از تعیین استاندارد برای چیدمان اتاق کاری ادارات عبارتند از:

اتاق کار
  • با توجه به استانداردهای تعیین شده در این راستا، محیط اداری از ایمنی قابل توجهی برخوردار بوده است. این ایمنی، سلامت کارکنان و ارباب رجوع را نیز در بر داشته است. (از مهمترین پارامترها در این زمینه می‌توان به در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و مواردی از این قبیل اشاره نمود.)
  • یکی از پارامترهای بسیار مهم در استانداردهای بین المللی طراحی اتاق کار ، توجه به دمای محیط، در نظر گرفتن تهویه مناسب برای محیط، توجه به طراحی توالت و همچنین در نظر گرفتن مکان مناسب برای شستن دستها و بسیاری از امکانات رفاهی برای تامین سلامت و رفاه ارباب رجوع و کارکنان بوده است.
  • در نظر گرفتن امکانات لازم برای شرایط اضطراری (برای نمونه در مواقع اضطراری تخلیه، باید به برخی از مسائل بسیار توجه نمود. اصولا در مواقعی که بلایای مختلف بروز می‌دهد (مانند زلزله) افراد در شلوغی و بهم ریختگی، آسیب‌های جدی را تجربه خواهند نمود. با در نظر گرفتن قوانین و استانداردهای مهم در این زمینه، می‌توان بحران‌ها را به خوبی مدیریت کرده و صدمات ناشی از حادثه را به کمترین میزان خود برسانید. )
  • از دیگر نکات بسیار مهم در مراکز اداری، توجه به برخورداری از جعبه‌های مناسب برای کمک‌های اولیه بوده است. (در این جعبه‌ها تجهیزاتی قرار گرفته است که افراد می‌توانند در مواقع ضروری از آنها برای نجات بیماران و افرادی که دچار حادثه می‌شوند استفاده کنند.)

به طور کلی می‌توان گفت هدف از تعیین استانداردها برای یک محیط کاری، دستیابی به رفاه حال ارباب رجوع و همچنین افزایش راندمان کاری کارکنان با تکیه به اصول ارگونومیک و همچنین توجه به اصول بهداشتی و تامین سلامت آنها بوده است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مقوله، استانداردهای قابل توجهی، تعیین و به بازار کار معرفی شده‌اند. مدیران موفق با تکیه به این اصول مهم، می‌توانند از یک محیط کاری ایده آل و مناسب برخوردار گردند.

معرفی جدیدترین استانداردها برای طراحی اتاق کار:

در استانداردها در نظر گرفته شده برای طراحی یک محیط کاری مناسب، به اصول بسیار زیادی توجه شده است. کلیه افرادی که در محیط‌های اداری فعالیت می‌کنند، بسیاری از ساعات طول روز خود را در این محیط‌ها سپری خواهند نمود. اگر این محیط‌ها از شرایط ایده آل و مناسبی برخوردار نباشند، راندمان کاری آنها به شدت کاهش یافته و در نتیجه ارباب رجوع نیز از عملکرد آنها ناراضی خواهند بود. در این صورت مدیران مجموعه هرگز با موفقیت مواجه نخواهند شد. امروزه با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مقوله، شاهد انواع استانداردهای تعبیه شده در این راستا خواهیم بود. از نمونه‌های موفق در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ISO 6385:

در این استانداردها از مقرراتی یاد شده است که محافظت از رفاه و همچنین سلامت کارکنان را در بر داشته است. این تکنیک‌های طراحی علاوه بر ایجاد یک محیط کار ارگونومیک، موقعیت‌های کاری را نیز اصلاح نموده و سبب راحتی حضور کارکنان در ادارات خواهد شد. این نوع از استانداردها بسیاری از مشاغل را پوشش خواهند داد.

  • استاندارد ISO 10075:

استرس‌های کاری و روانی، تاثیرات مخربی بر روی عملکرد کارکنان خواهند داشت. توجه به شرایط کاری، شرایط محیطی و اتاق کار کارمندان برای کاهش تنش و استرس‌های وارد شده، در این استانداردها، اولویت اصلی خواهند بود. این استانداردها بر پایه قوانینی طراحی و تولید شده اند که فشار روانی را کاهش داده و در جهت رفع مشکلات پر استرس کارکنان، گام موثری را برداشته است.

  • استاندارد HSE (اچ اس ای):

به جرات می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین استانداردهای عرضه شده در راستای طراحی اتاق کار ، استاندارد HSE بوده است. برای تکمیل کردن این قوانین در استاندارد اچ اس ای، قوانینی دیگر نیز به آن اضافه شده و این استاندارد با تضمین کیفیت در قالب QHSE (کیو اچ اس ای) خودنمایی خواهد نمود. در این استانداردها می‌توان به رعایت کلیه اصول مهم در زمینه‌های مختلف: بهداشتی، زیست محیطی، ایمنی، رفاهی، افزایش کیفیت و تضمین آن و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود. لذا این استاندارد به عنوان یک استاندارد مهم برای بهبود روند مدیریتی به سمت موفقیت، شناخته شده است.

حال که با انواع این استانداردها آشنا شدید، نیازمند استفاده از کدام استاندارد برای دیزاین اداری خود هستید؟ برای اینکه بتوانید یک مدیر موفق با ارائه‌ی راهکارهای هوشمندانه باشید، باید حتما شرایط محیط کاری خود را به استانداردهای در نظر گرفته شده نزدیک کنید. از این رو در ادامه به برخی از راهکارهای مفید بر طبق استانداردهای بین المللی اشاره شده است.

طراحی یک اتاق کار مطابق با استانداردهای بین المللی:

همانطور که می‌دانید طراحی و چیدمان اداری مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده، جزئیات فراوانی را در بر داشته است. توجه به برخی از فاکتورهای بسیار مهم در طراحی و دیزاین اداری، اتفاقات هیجان انگیزی را برای شما به همراه خواهد داشت. هر کدام از موارد ذکر شده در اادامه‌ی مطلب، اهمیت بسیار زیادی را در دکوراسیون اداری در بر دارند. لذا پیشنهاد جلیس برای پیشرفت شما، همراهی با ما بوده است:

  1. تاثیر روشنایی محیط اداری بر روی عملکرد کارکنان:

در بسیاری از تحقیقات، پژوهشگران به این مهم دست یافتند که روشنایی در محیط کار، ارتباط مستقیمی با سلامت روانی و جسمی کارمندان و ارباب رجوع داشته است. لذا برای افزایش بهره وری یک محیط اداری، می‌توانید روشنایی اتاق کار کارمندان را مدیریت نمایید. همانطور که می‌دانید یکی از دشوارترین موارد در طراحی دفتر کار، نورپردازی و تامین روشنایی مورد نیاز آن بوده است.

  • راهکار چیست؟ در استانداردهای در نظر گرفته شده برای تامین نور مورد نیاز یک اتاق کار ، به نوع فعالیت کارکنان بسیار توجه شده است. در برخی از فعالیت‌ها که به نور بیشتری نیاز است، می‌توان از لامپ‌های پرقدرت، ترکیب رنگ روشن در دیوارها و سقف محیط کار، استفاده‌ی بهینه از روشنایی طبیعی، ترکیب رنگ روشن در مبلمان اداری و مواردی از این قبیل بهره برداری نمود.

تاثیر سیستم تهویه مناسب بر روی عملکرد کارکنان:

از جمله پارامترهای مهم دیگر در استانداردهای در نظر گرفته شده برای طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و کارکنان،  توجه به سیستم تهویه مناسب تعبیه شده در آنها بوده است. در استانداردهای بین المللی به اهمیت و ضرورت استفاده از تهویه مناسب در محیط کاری و همچنین ایجاد حس تازگی و سرزندگی بسیار اشاره شده است. ویروس‌ها و بسیاری از باکتری‌ها در محیط‌های بسته به راحتی تکثیر و رشد خواهند نمود. اما تهویه مناسب می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی کاهش میزان انتقال و رشد آنها داشته باشد. بسیاری از تحقیقات حاکی از این بوده است که تهویه مناسب تاثیر بسزایی بر روی سلامت روانی و جسمانی افراد داشته است.

  • راهکار چیست؟ در نظر گرفتن دما و همچنین رطوبت مناسب نیز وابسته به شرایط کاری و محیط کار کارکنان بوده است. اما کارشناسان با توجه به شرایط کاری کارکنان دمای مناسب را بین 21 الی 26 درجه‌ی سانتی گراد تخمین زده اند. این دما در فصل تابستان و زمستان افزایش و کاهش خواهد یافت. همچنین استانداردهای در نظر گرفته شده برای تعیین رطوبت محیط، به رطوبت بین 20 الی 60 درصد اشاره نموده‌اند.

تاثیر سیستم کاهش سر و صدا در اتاق کار:

کنترل شرایط صوتی یک محیط، از دیگر پارامترهای بسیار مهم برای تامین سلامت روانی کارکنان و همچنین افزایش راندمان کاری آنها به شمار می‌رود. افراد بر حسب فعالیت خود، نیازمند تمرکز مناسبی در شرایط کاری مختلف خواهند بود.  با در نظر گرفتن اهمیت بسیار زیاد این مقوله، اندازه گیری میزان صدا و همچنین ارائه‌ی روش‌های مناسب برای کاهش سر و صدا، یکی از موارد مهم در استانداردهای طراحی اتاق کار به شمار می‌روند. استانداردهای تعیین شده برای سر و صدا در یک محیط کاری، میزان خاصی را تعریف نموده‌اند که با عبور از این میزان، آسیب‌های بسیار زیادی سلامت افراد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

  • راهکار چیست؟ یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش سر و صدا، استفاده از قسمت بندی کردن محیط اداری بوده است. کمپانی جلیس با برخورداری از افراد آگاه و متخصص در این زمینه، ایده‌های کاربردی و نابی را برای مدیران به همراه خواهند داشت. استفاده از پارتیشن‌های دو جداره، به نوعی تاثیر بی نظیری بر روی کاهش سر و صدا در محیط‌های اداری خواهد داشت. لذا شما در محیط‌های اداری با فضای کم نیز می‌توانید آرامش را لمس کنید.

تاثیر مبلمان اداری بر روی استاندارد طراحی اتاق کار:

حتما برای شما هم پیش آمده است که در برخی از مراکز اداری، پس از نشستن بر روی مبلمان انتظار، حالت ناخوشایندی را تجربه کرده اید. همچنین در بسیاری از موارد شاهد بوده ایم که کارمندان پس از یک روز کاری، کمر دردهای شدید و همچنین خستگی‌های بسیار زیادی را تجربه کرده اند. از این رو اداره و یا سازمان مورد نظر، حتما با کاهش راندمان کاری کارکنان و عدم حضور برخی از ارباب رجوع، مواجه خواهند شد.

  • راهکار چیست؟ یکی از موارد بسیار مهم در جدیدترین استانداردهای عرضه شده برای محیط کار، توجه به مبلمان مرغوب و باکیفیت بوده است. اما ویژگی یک مبلمان مناسب، ارگونومیک بودن آنها می‌باشد. مبلمان اداری باید در کنار مقاومت بسیار بالا، ارگونومیک بوده و راحتی و آسایش را برای آنها به همراه داشته باشند. علاوه بر مبلمان اداری، میز مدیریت و میزهای اداری نیز باید از خصوصیات برجسته و مناسبی برخوردار باشند. مقاومت بسیار بالا، کیفیت فوق العاده، برخورداری از ابعاد مناسب، ارتفاع ایده آل و مواردی از این قبیل، گزینه‌هایی هستند که بسیار مورد توجه کمپانی جلیس قرار گرفته و اقدام به بهره برداری از آنها برای تامین نیاز مدیران موفق، نموده است.

هوشمندانه انتخاب کنید:

در بالا به برخی از موارد بسیار مهم برای طراحی دکوراسیون داخلی محیط اداری و محیط کار اشاره شد. اما آیا برای برخورداری از استانداردهای در نظر گرفته شده، همین موارد کافی هستند؟ خیر. این موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از استانداردهای در نظر گرفته شده برای محیط کاری به شمار می‌روند. برای اینکه بتوانید از یک محیط کار استاندارد و ایده آل برخوردار شوید، می‌توانید مبلمان اداری جلیس را برای همراهی انتخاب کنید.

  • ارائه‌ی راهکارهای هوشمندانه برای برخورداری از مزایای مقرون به صرفه
  • ارائه‌ی طرح‌های شگفت انگیز برای برخورداری از یک محیط کار ایده آل و استاندارد
  • بازسازی محیط کار با توجه به استانداردهای طراحی داخلی اداری
  • جلوگیری از بروز اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون اداری

در این کمپانی شما می‌توانید بهترین‌ها را تجربه کنید. تخصص، تجربه، سابقه‌ی درخشان، تجهیزات برجسته و بسیاری از المان‌های دیگر، از جمله دلایل محبوبیت مبلمان اداری جلیس به شمار می‌روند.