دورکاری ؛ شبیه سازی محیط کار در منزل

چرا دکوراسیون محیط کار در زمان دورکاری از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

محیط کار هر فرد به عنوان خانه دوم شخص محسوب می شود زیرا بسیاری از مردم در طول روز مدت زمان زیادی را در محیط کار به سر می برند. طراحی و دکوراسیون اداری و اتاق کار یکی از دغدغه های مدیران ادارات و صاحبان مشاغل است و البته یکی از دغدغه های طراحان و معماران نیز می باشد. داشتن یک اتاق کار منحصر به فرد و زیبا حتی درشرایط دورکاری می تواند در کیفیت کار و بازدهی افراد شاغل بسیار موثر باشد.

امروزه با دسترسی سریع و آسان به اینترنت و داشتن وسایل ارتباطی مانند کامپیوتر و لپ تاب و موبایل بسیاری از مردم کار در منزل یا همان دورکاری را ترجیح می دهند. طی یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا تمایل افراد به کار در منزل و دورکاری هم افزایش پیدا کرده است. تحقیقات و مطالعات اخیر دانشگاه هاروارد نشان می دهد، افرادی که در خانه به صورت دورکاری کار می کنند آرامش و کارایی بیشتری دارند و بازده کاری بهتری نیز دارند.

مزیت های داشتن یک اتاق کار در خانه در شرایط دورکاری

کار کردن در منزل به افراد آزادی عمل بیشتری می دهد و می توانند فضای مشخصی را برای انجام دادن کارهای خود متناسب با شرایط و سلیقه ی خود ایجاد کنند. یکی از ویژگی های مثبت داشتن دفتر کار در خانه، کم شدن هزینه های جاری است. برای مثال در شرایط دورکاری هزینه هایی مثل هزینه های رفت و آمد کاهش می یابد و میزان اتلاف وقت نیز به حداقل می رسد.

علاوه بر این افراد در شرایط دورکاری و با کار در منزل آرامش خاطر بیشتری دارند و دور از استرس های محیط کار هستند. هر وقت خسته و یا گرسنه باشند می توانند استراحت نموده و یا غذا میل نمایند.

طراحی و دکوراسیون اتاق کار خانگی

اولین کار برای طراحی و دکوراسیون، گزینش یک فضای مناسب برای تبدیل کردن آن به اتاق کار یا دفتر کار می باشد. دفتر کار ایده آل از نظر افراد و بنا به سلیقه ای که دارند می تواند متفاوت باشد، اما یک سری قواعد وجود دارد که باید در نحوه چیدن و طراحی اتاق کار ها به آنها توجه نمود. زیرا این قواعد موجب میشوند اتاق کار شباهت بیشتری به محیط اداری داشته باشد و انگیزه ی کار کردن نیز افزایش یابد.

9 مرحله برای تغییر اتاق منزل به اتاق کار:

انتخاب مکان مناسب

انتخاب میز و تعیین جهت مناسب میز

انتخاب صندلی راحت و زیبا

جداسازی فضای کار

انتخاب مبلمان مناسب با فضا

انتخاب کمد و دراور در سایز و رنگ مناسب

هماهنگی و هارمونی اجزای دکوراسیون

نور کافی محیط

انتخاب رنگ مناسب

  • انتخاب مکان مناسب

انتخاب فضای مناسب اولین و پر اهمیت ترین قسمت در دورکاری و کار در منزل می باشد. بهترین و آرام ترین اتاق منزل را برای کار خود انتخاب کنید که دور از فضای اصلی خانه و دور از سرو صدا باشد. زیرا شلوغی و سر و صدای محیط منزل می تواند آزاردهنده باشد و موجب کاهش تمرکز شود.

  • انتخاب میز کار و تعیین جهت مناسب میز

داشتن یک میز کار مناسب از تاثیرگذارترین عوامل پیشرفت است و نمی توان از تاثیر آن چشم پوشی نمود. همه ی شرکت ها و صاحبان مشاغل به دنبال تهیه ی بهترین میز کار هستند. از این رو انتخاب یک میز کار مناسب امری کاربردی و ضروری است. میزهای کار در انواع سایز ها و رنگ های متفاوت وجود دارند.

در خرید میزکار بهتر است فقط به جنبه های ظاهری آن اکتفا نکنید. زیرا یک میز کار مناسب علاوه بر زیبایی ظاهری و هماهنگی با سایر اجزای دکوراسیون بایستی کاربردی و متناسب با نیازهای کاری شما باشد.

برای مثال اگر وسایل زیادی دارید و هر لحظه مورد استفاده هستند بهتر است میزی را انتخاب کنید که فضای ذخیره سازی داشته باشد. یا اگر عادت دارید که ایستاده کار کنید از میز کارهایی استفاده کنید که دارای تنظیم ارتفاع هستند یا از میز های ایستاده کمک بگیرید. در اتاق های کوچک گذاشتن میز کار کنار دیوار و روبه وی درب ورودی بهترین کار ممکن است. به افراد این امکان را می دهد هرشخصی که وارد اتاق میشود را ببینند.

  • انتخاب مبلمان مناسب

مبلمان اداری نیز جزو تاثیرگذارترین آیتم ها در دکوراسیون محیط های کاری است. زیرا موجب تقسیم بندی محیط کار به شکل استاندارد می شوند. به طوری که اگر به درستی انتخاب نشود ممکن است موجب عدم هماهنگی و آشفته به نظر رسیدن اتاق کار شود.

اولین راه برای انتخاب مناسب ترین مبلمان اداری کمک گرفتن از طراح دکوراسیون داخلی است. در صورتی که نمی خواهید از یک طراح کمک بگیرید بایستی با استانداردهای خرید مبلمان اداری آشنا شوید. اولین نکته در خرید مبلمان اداری هماهنگی رنگ و طرح آن با سایر قسمت های دکوراسیون می باشد.

مبل هایی را برای دفتر کار خود انتخاب کنید که کاربردی باشند و بیشترین کارایی را داشته باشند. اگرچه ممکن است مبلمان شیک و قیمتی در نگاه اول برای شما جذاب و شکیل به نظر برسند اما ممکن است در فضای کاری شما که هیچ کارایی نداشته باشند و حتی مورد استفاده قرار نگیرند. در این صورت با این کار فقط هزینه ای اضافه پرداخت کرده اید. توصیه می کنیم از خرید میزهایی کوچک خودداری کنید زیرا این میزها جای کافی برای قرار دادن وسایل ندارند و تنها فضای اتاق کارتان را اشغال می کنند. علاوه بر این نحوه ی چیدن مبلمان اداری باید بر حسب اندازه اتاق صورت بگیرد و بیشترین کارایی را داشته باشد.

  • کمد و دراور

یکی از فاکتور های مهم انتخاب کمد و دراور برای اتاق کار در منزل کیفیت و جنس ماده اولیه به کار برده شده در ساخت آن ها می باشد. یکی دیگر از ویژگی های انتخاب کمد ودراور شکل ظاهری و طراحی کمد می باشد که باید با دیگر اجزای اتاق کار هماهنگی داشته باشد. ویژگی دیگر انتخاب رنگی متناسب با محیط است.

  • هماهنگی و هارمونی دکوراسیون

با توجه به فضای خانه های امروزی و کوچک بودن محیط خانه ها، رعایت کردن اصول دکوراسیون و چیدمان صحیح  وسایل خانه اهمیت بسیار بالایی دارد. سبکی که این روزها  برای طراحی دکوراسیون خانه ها و دفاتر اداری مورد استفاده قرار می گیرد سبک مدرن است. هماهنگی دکوراسیون به این معنی می باشد که المان های به کار رفته در دکوراسیون مانند رنگ، طرح، جنس با هم تناسب داشته باشند.

دورکاری با جلیس
  • انتخاب صندلی راحت و زیبا

همانطور که از نام آن پیداست رایج ترین کاربرد این صندلی ها در مراکز اداری و شرکت ها و سایر سازمان ها می باشد.کارکنان و افرادی که در ادارات کار می کنند، در طول روز یا شاید شبانه روز مدت زیادی از آن استفاده می کنند، بنابراین استاندارد بودن و راحت بودن صندلی های اداری جزو مهمترین ویژگی های انتخاب صندلی است. از جمله ویژگی های صندلی اداری می توان به حالت فنری پشتی صندلی، نرم و راحت بودن، کیفیت جنس رویه ی صندلی، پیچ تنظیم ارتفاع اشاره نمود. برای خرید صندلی اداری به راحتی می توانید به تیم مجرب جلیس اعتماد کنید و بهترین صندلی مطابق با استاندارد های گفته شده را تهیه نمایید.

  • نور کافی محیط

نور کافی تاثیر زیادی روی روحیه ی افراد دارد به طوری که فقدان نور طبیعی و کافی در فضای منزل موجب افسردگی و خستگی مفرط می شود. وجود نور کافی در اتاق و محیط کار نیز ضروری است و مانع از احساس خستگی و به وجود آمدن اشتباهات برای کارکنان می شود. علاوه بر این نور کافی بازدهی و عملکرد افراد را سرعت می بخشد. تامین نور ادارات و دفاتر از دو طریق صورت میگیرد، یا به صورت طبیعی یا به صورت مصنوعی از طریق چراغ مطالعه و سایر منابع نوری انجام می شود. نور خورشید بهترین و طبیعی ترین منبع نور برای دفاتر کار می باشد اما دارای معایبی است.

شدت نورطبیعی قابل کنترل و تغییر نمی باشد و نحوه درست تابش نور و تامین روشنایی طبیعی به اندازه و نحوه نصب در و پنجره ها دارد. از جمله مزایای استفاده از نور مصنوعی این میباشدکه شدت نور قابل تنظیم است، منبع نوری هیچگونه حرارتی ایجاد نمیکند و اشعه فرابنفش حاصله کمترین میزان است. محصولات شرکت جلیس با رعایت تمامی استاندارد های لازم برای تامین نور و روشنایی ادارات و اتاق کار و سایر سازمان ها می تواند بهترین انتخاب باشد.

  • جداسازی محیط کار

تفکیک و جداسازی محیط کار از منزل ربطی به بزرگ یا کوچک بودن خانه ندارد. چند راه حل برای جدا سازی محیط کار در منزل با فضای کل خانه وجود دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از قفسه و کتابخانه، به گونه ای که می خواهید و به صورت دلخواه خود می توانید از آنها استفاده کنید مثلا می توانید مابین دو اتاق به صورت ایستاده از آن استفاده کنید یا از سقف آویزان نمایید. برای جداسازی فضای کار به بهترین نحو می توانید انواع قفسه و کتابخانه های اداری با بهترین کیفیت را از گروه جلیس تهیه کنید.

استفاده از انواع پارتیشن ها که مانند یک دیوار بین دو فضا عمل می کند.

استفاده از دیوارهای ام دی اف یا چوبی ، به عنوان دیوار جدا کننده دو محیط می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ( جداسازی محل کار با پارتیشن )

می توان با استفاده از شیشه های رنگی برای جدا سازی دفتر کار از محیط منزل کمک گرفت.

استفاده از در های کشویی چوبی که به عنوان جدا کننده می تواند مفید باشد و ظاهری زیبا و مدر را ایجاد کنند.

  • انتخاب رنگ مناسب دفتر کار

چهار طرف اتاق کار شما توسط دیوار احاطه شده است مهمترین کار و اقدام برای یک اتاق کار زیبا و شیک در شرایط دورکاری انتخاب یک رنگ مناسب و هوشمندانه برای دیوارها می باشد. رنگ اتاق کار می تواند تاثیر مثبتی روی ذهن و عملکرد افراد داشته باشد.

اولین رنگی که برای دکوراسیون اتاق کار در شرایط دورکاری حتی برای دیزاین ادارات پیشنهاد می شود،رنگ سفید است. رنگ سفید یک رنگ خنثی است و با هر نوع دکوراسیونی مناسب است. همچنین رنگ سفید شفافیت و نور محیط را افزایش می دهد و موجب القا شدن حس آرامش به افراد می شود.

دومین رنگ مناسب برای دیزاین اتاق کار در شرایط دورکاری، رنگ خاکستری روشن است. رنگ خاکستری روشن موجب می شود فرد تمرکز بهتری داشته باشد و ایده هایی نو خلق کند. محیطی که رنگ خاکستری روشن در آن غالب است مانع از احساس خستگی در افراد می شود. به همین علت است که اکثر گالری های هنری دکوراسیونی به رنگ خاکستری روشن دارند. این رنگ با تعداد زیادی از رنگ ها هارمونی مناسبی ایجاد می کند و حتی می تواند به عنوان رنگ مکمل و فرعی در کنار سایر رنگ ها مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ بنفش روشن جزو رنگ هایی است که به خوبی روی دیگران تاثیر مثبتی می گذارد و شادی و نشاط درونی به افراد منتقل می کند. رنگ بنفش به خوبی قادر است انرژی مثبتی به شما منتقل کند و مانع از خستگی شود. همچنین این رنگ به خوبی به شما حس اعتماد به نفس القا می کند.

اگر به دکوراسیون شرکت های مطرح و بزرگ دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد رنگ آبی کبود در دکوراسیون این شرکت ها به شدت خودنمایی می کند. رنگ آبی کبود از آن دسته رنگهاست که پرستیژ کاری شما را حفظ می کند و حس قدرت به شما می دهد. برای تاثیر بیشتر این رنگ می توانید از رنگ سبز یا زرد به عنوان رنگ مکمل استفاده کنید و محیط کار جذاب و ایده آلی در شرایط دورکاری برای خود ایجاد نمایید.

رنگ سبز آبی جزو آن دسته از رنگ هایی است که جذابیت زیادی دارد و حس لطافت و سبکی به دیگران منتقل می کند. نیاز نیست همه ی دیوارها را سبز آبی رنگ کنید. کافی است دیوار شاخص محیط کار خود را به رنگ سبز آبی در بیاورید تا محیط کار جذاب و ایده آلی داشته باشید. از طیف روشن این رنگ حتی میتوان برای اتاق خواب نیز استفاده نمود.

رنگ قرمز جزو آن دسته از رنگ هاست که اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد میتواند تاثیر فوق العاده ای روی بازده کاری داشته باشد. برای استفاده از رنگ قرمز کافی است فقط یکی از دیوارها به رنگ قرمز باشد و رنگ سایر دیوارها سفید باقی بماند. ترکیب سفید و قرمز جذابیت فوق العاده ای به محیط کار می بخشند. توصیه می شود برای زیبایی اتاق کار خود از استفاده از رنگ زرد و مشکی در کنار رنگ قرمز اجتناب کنید.